- Leonhard Westerberg
Kello lähestyy kuutta, kun ajan koirapuiston parkkipaikalle Rico takapenkillä läähättäen. Toivon hartaasti, että kello olisi jo sen verran, ettei koirapuistossa olisi ainakaan liikaa ruuhkaa. Yleensä ihmisillä vaikutti olevan lauantai-iltaisin parempaakin tekemistä kuin koirapuistossa hengailu, mutta minä en selvästikään kuulunut niihin ihmisiin. Ricokin vaikutti iän myötä välittävän aina vain vähemmän lajitovereistaan, joten käytin mielelläni viikonloppuillat hyväkseni ja kävin silloin juoksuttamassa parasta ystävääni irti Welldonin koirapuistossa. Siitä oli muodostunut jo melkeinpä rutiini, toki jonkinlaisella säävarauksella.
Mitä tämän päiväiseen säähän tulee, niin se lähentelee täydellisyyttä, jos minulta kysytään. Asteita on sen verran, etten aivan läkähdy, vaikka minulla on ylläni tummansininen huppari ja vaaleammat farkut. Taivaalla on jonkin verran pilviä ja tuulenvire viilentää mukavasti, mutta sadetta tuskin on ainakaan tälle illalle luvassa.
Pysäköityäni auton astun ulos, irrotan Ricon turvavöistä ja lähden taluttamaan sitä kohti puistoa, joka on kuin onkin tyhjä. Huokaisen vähän helpotuksesta, astelen belgianpaimenkoira rinnallani puistoon ja suljen portin. Rico odottaa rauhassa siihen asti, että saan hihnan irrotettua, ja lähtee sitten jolkottelemaan kauemmas minusta. Jään itse seisomaan paikalleni ja seuraamaan katseellani koiraa, joka jatkaa matkaansa ensin keskemmäs puistoa ja sitten minun näkökulmastani katsottuna vasemmalle todennäköisesti hajujen perässä. Ainakin toistaiseksi se vaikuttaa varsin tyytyväiseltä ilman minua, mutta jos koiran aika alkaisi käydä liian pitkäksi, niin todennäköisesti puistosta löytyisi joku keppi, jota sille heitellä.
Tunnen oloni hieman orvoksi seistessäni puiston reunalla hihna kädessäni, mutta samalla nautin tyhjästä puistosta, hiljaisuudesta ja ulkoilmasta. Jään silmäilemään vuoroin ympärilleni ja vuoroin Ricoa, ja pian huomaankin jo vaipuvani omiin ajatuksiini.